Co ma wpływ na kryzys w praktyce jogi? 5 przyczyn zniechęcenia u ucznia jogina i nauczyciela Ashtangi.
Kiedy następuje i jak sobie radzić z kryzysem w praktyce jogi na macie?
Kilka wskazówek jak utrzymać dyscyplinę i samozadowolenia z praktyki jogi?
Często, jego pierwsze, odczuwamy symptomy fizyczne w postaci zakwasów i wyraźnego przemęczenia. Wraz z objawia się apatią, niechęcią do wkroczenia na matę, brakiem regularności w praktyce fizycznej asan, bólami przeciążonych mięśni oraz ogólnym przemęczeniem fizycznym. Potem, dość szybko i bardziej wyraźnie wszystko przenosi się na objawy psychiczne. Trudne emocje, zniechęcenie, uczucie ciężkości i ospałości, powolność i apatia. Cała nasza determinacja nagle gdzieś przepada. Dlaczego tak się dzieje? Jaka jest przyczyna kryzysowego zmęczenia jogą?
Co ma wpływ na kryzys w praktyce jogi?
1. Przetrenowanie w praktyce asan. Dostosuj porę sesji Ashtangi do swojego dobowego rytmu
Zbyt dużo ilość sesji jogi w tym samym dniu, albo w tygodniu. Za wczesne pory dnia np. poranne o 6:00. Jeśli jesteś typem sowy, które późno chodzi spać i adekwatnie do tego wstaje, potrzebując nieco więcej czasu na poranny rozbieg z oprzytomnieniem, wybieraj popołudniowe, albo wieczorne sesje na praktykę Ashtangi. Jeśli jesteś człowiekiem o osobowości rannego ptaszka, zdecydowanie rób swoją praktykę przed pracą, unikając późnych godzin wieczornych, tak być mógł zasypiać o ludzkiej porze. Dostosowując porę praktyki Ashtangi jogi, do swojego dobowego rytmu, utrzymasz wewnętrzny zapał (Tapas - jedna z jogicznych jam, oznaczajaca zapał i wewnętrzna dyscyplinę).
2. Utrzmaj wewnętrzną dyscyplinę racjonalnie - czyli wdrażmy Tapas do praktyki jogi. Właściwe podejście do kształtowania dyscypliny.
Tapas, w Yamach i Nijamach (Bhagawadgita) oznacza wewnętrzną dyscyplinę fizyczną i emocjonalna (swera umyzłu, duchowości). Na macie oznacza regularność praktyki, oraz Według Pattabhi Jois w "Yoga Mala" samodyscyplinę absolutną wewnętrzną w rozumieniu ascetyzmu i uprawiania życia w samotności, nie tylko czysto fizycznej praktyki, lecz emocjonalnej, równiez wstrzemięźliwości w posiadaniu, we wszelkim nadmiarze. W cywilizacji zachodniej, z wszechobecnym konsumpcjonizmem, taka praca z ograniczaniem wiekszości dóbr, przyniesie nam mnśótwo frustracji. Jak zatem przekłuć ją na coś owocnego w naszych warunkach? 1. Praktykuj regularnie na macie ale w racjonalnej ilości dostosowanej do Twojej siły fizycznej oraz potrzeby odpoczynku psychicznego (czylą się nawet 2 sesje w tygodniu, bez nadmiernych oczekiwań). 2. Wprowadź racjonalny minimalizm redukujac nadmiar zbędnych przedmiotów (po prostu je oddaj, podziel się, sprzedaj). 3. Pielęgnuj dobre relacje z ludźmi bez zamykania się w swoim wnętrzu, bez podsycania egocentryzmu. 4 Zmieniaj utarte schematy działania, powolutku likwidując najbardziej przeszkadzające, ograniczające Twój rozwój duchowy, emocjonalny i fizyczny (asany) nawyki: wyeliminuj niezdrowe jedzenie, siedzenie przed komputerem do późnych godzin, za wczesne/ zbyt późne wstawanie, marnowanie czasu i jedzenia; pielęgnowanie w sobie chęci bycia najlepszym w Twojej fizycznej praktyce Ashtangi jogi na macie; kult rzeźbienia ciała.
źródło: Plannery znajdziesz na Canva.com
3. Tapas metodą małych kroczków w praktyce Ashtangi Jogi. Jak nie przesadzić z regularnością i pracą nad zmianami?
4. Wpływ pogody i pory roku na samopoczucie w praktyce asan na macie
5. Tapas umysłu - wstrzemięźliwość emocjonalna. Jak zapanować nad gonitwą mysli?
Bibliografia jogina:
Polecam. Absolutny klasyk.
- Sri. K Pattabhi Jois "Yoga Mala", Wyd.North Point Press 2010.
Komentarze
Prześlij komentarz